در ایران پس از گندم، برنج دومین محصول کشاورزی پرمصرف میباشد که مصرف آن پس از دهه 50 افزایش چشمگیری یافته و در ردیف کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفته است. تولیدکننـدگان بـرنج همواره با وجود قیمتهای پایین این محصول در زمـان برداشـت، بـا مشکلات فراوانی مواجه بودهاند و برخورداری از سـهم پـایین از قیمـت نهایی بازار، همـواره از مـشکلات بـازار بـرنج بـوده اسـت. بازار برنج همواره مستعد بروز نوسانات قیمتی میباشد. بـا توجه به این مسائل، مداخله هدفمند دولـت در بازار، با هدف افـزایش عایـدی تولیدکننـده و کنتـرل بازار، مؤثر خواهد بـود. یکی از موارد اثرگزار بر بازار برنج خرید به موقع تضمینی توسط دولت میباشد. با توجه به افزایش واردات برنجهای خارجی در سالهای اخیر و نوسانات موجود در بازار همچنین رکود حاکم بر بازار برنج داخلی و کاهش قیمت انواع برنج پرمحصول در بازار وزارت جهاد کشاورزی خرید برنج داخلی از کشاورزان را باید در دستور کار قرار دهد. اما موفقیت در خرید برنج توسط بخش دولتی، خرید در زمان مناسب و قیمت پیشنهادی مناسب میباشد.